Bla, bla och mer bla

27 april, 2011
By

Har varit på fortbildningsdag och har återigen lagt märke till ord. Jag vet att man inte ska märka ord, men när det har talats om i skolans värld att vi behöver ha ett gemensamt språk och att vi måste vara tydliga mot vårs klienter/elever/föräldrar/kollegor och det inte blir bättre än så här, behövs det anmärkas på. I Hjo kommun tycks det vara på det viset att vår utvecklingsledare ihop med rektorerna och elevhälsan hittar på en massa ord och uttryck som sedan sprids ner i organisationen. Själv gör jag mitt bästa för att avhålla mig från dessa ord eftersom de inte direkt gynnar tydligheten som jag nämnde tidigare. Här kommer några exempel och förklaringar som jag tolkar det. Jag kan förvisso ha helt fel eftersom det är lite… luddigt.

äga läroplanen – ha kunskap om vad det står att läsa i den
grotta ner sig i – gräva ner sig i, älta
duscha elever i läs – att ge elever som behöver det extra lästräning under en kortare period
förståelsen av uppdraget ska erövras – uppdraget är att vara lärare och det blir man minsann inte hur som helst. Nej, likt en krigare måste den kunskapen erövras.

Det är inte lätt att simma runt i ordbajserisjön och i synnerhet inte när man i den också finner alla förkortningar som vi svänger oss med i skolvärlden. PBS, LPP, APV, mm, etc, odyl, b, bl, bla, bla, blahä, blanä.

Share

4 Responses to “ Bla, bla och mer bla ”

  1. Sara on 28 april, 2011 at 07:12

    Jag håller med, men tycker nog att det där med dokumentation och skriftliga omdömen nog skulle upplevas som smidigare om det system vi använder oss av fungerade bättre.
    Kloka kvinnor allihop ni som skrivit här, frågan är var det kloka männen är? ;-D

  2. Grid on 27 april, 2011 at 23:31

    Jag anser att tydlighet är väldigt viktigt i vårt arbete när man talar till flera kategorier av människor med vitt skilda bakgrunder och åldrar. Sedan har vi tydligen två kloka kvinnor till som kommenterat. Mös? Är det inte det som ska förebygga BÖS? Hur som haver håller jag fullständigt med dig Carro. Om det blir så att tiden som åtgår tid dokumentation blir större än vad den redan är (läs för stor) så skiter jag i den här branschen. Det är på väg åt fel håll. Jag kanske kan jobba med MÖS? Eller ta hand om BÖS:et som blir i ett skolsystem som i högre grad än nu sorterar eleverna i BÖS:et och de duktiga. Hoppas verkligen att mina farhågor om det nya skolsystemet kommer på skam! För barnens skull.

  3. Carro on 27 april, 2011 at 23:08

    Är jag jättelustig om jag säger: Word:)?
    Det är mycket med duscha nuförtiden-är det MÖS (också en förkortning i raden…)som slingrat sig in i klassrummen med??
    Jag säger bara: Ge lärare tid att planera, ha elevtid, diskutera med kollegor och schemalägg reflektion/efterarbete. Minska radikalt på olika former av dokumentation, icke minst skriftliga omdömen. Läraren ska anteckna elevers framsteg och kunna ge stöd bums där det behövs (flexibla resurser)men inga skrivna dokument behöver väl skickas hem innan samtalet? Jag vill i alla fall hellre se och höra läraren berätta om valda delar…

  4. Maria on 27 april, 2011 at 23:05

    Kloka ord från en klok kvinna!

    Man behöver nästan ha ordlista på lärstämman nu för tiden!

Leave a Reply