Frökens lust, elevernas lust och ingen lust

1 maj, 2012
By

I helgen har jag gått igenom en del material från lärarhögskolan. Det var vissa saker som jag inte gjorde mig av med förra utrensningstillfället då böcker var tvungna att ersätta papper i bokhyllan.  Nu hittade jag en del kul saker. En planering handlade om upptäcktsresande. Det stod att man som lärare skulle klä ut sig till Columbus och sedan skulle man spela upp en monolog för att stimulera barnens nyfikenhet och LUST att lära. Vidare utforskning av materialet till detta tema innehöll ett spel, text med innehållsfrågor och tips på film att beställa hem från Mediapoolen. Spelet och textgrejen hade jag gjort och laminerat och det var faktiskt väldigt fint. Dessutom kommer jag ihåg när jag genomförde detta tema och framför allt hur roligt det var. Eleverna gick igång och det hela utmynnade i ett drama som redovisning. Den energin och det drivet som både jag och eleverna hade är mycket det som gör lärarlivet värt att leva. Det handlar om lust, vilket också poängterades i förra läroplanen. ” Utforskande, nyfikenhet och lust att lära skall utgöra en grund för undervisningen.” stod det så fint. I Lgr 11 står det att ”lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet.” För att ha lust måste man ha tid och energi för att skapa spännande och intressanta lektioner. Att sitta och göra spel och träna in en monolog existerar inte idag. Det hinns inte med. Om kvalitén på undervisningen ska bli bättre måste vi lärare få fokusera på undervisningen och inte på en massa annat jidder som  att t.ex. skriva en jävla massa papper som ingen läser. Om man sedan fick lite uppskattning i media, av chefen eller av någon över huvudet taget kombinerat med ett rejält lönepåslag så skulle min lust öka och eleverna skulle få lära sig så mycket mer på ett roligare sätt. Att eleverna dagligen möts av lärare som tappat lusten är förmodligen det största sveket mot dagens elever och det största hotet mot ”en livslång lust att lära” (Lgr 11).

Share

Leave a Reply