Sommar ett tag till?

21 augusti, 2013
By

Sommarlovet börjar nu gå mot sitt slut och den 2 september börjar terminen på Högskolan i Skövde igen. Efter den här sommaren ser jag faktiskt fram emot hösten och det lugnare livet. Nu väntar kurser i C++ och undersökningsmetodik inom kognitionsvetenskapen. Lite senare på terminen är det dags för situerad kognition och design. Intressant alltihop. I slutet av vårterminen och en del av sommaren funderade jag verkligen på om jag valt rätt utbildning. Skulle jag bli sjuksköterska istället eller skulle jag bli något annat? Kognitionsvetenskap? Ingen verkar ju veta vad det är och vad ska man med något till som ingen vet vad det är? Hur som helst har jag nu landat i att det här blir bra. Drömläget vore att kunna hjälpa ungar i skolan med rätt hjälpmedel och som har bevisad effekt utifrån vad eleven behöver hjälp med. Datorprogram och appar används alltför ”ovetenskapligt” anser jag. Vad ska tränas på och hur vet man att ett program/app har avsedd effekt? Här finns massor att göra för att dels ta fram metoder för att analysera behov i form av vilka problem eleven behöver hjälp med/vilka styrkor som finns hos eleven att bygga på och vilka program/appar som har avsedd effekt och hur man vet det. Analysera mera var ordet och låt inte eleverna vara försökskaniner i appvärlden. Varken elever eller lärare har tid att slösa bort på tvivelaktiga träningsmetoder. Detta gäller inte enbart elever i svårigheter. Många digitala program och övningar som förekommer i ”köttvärlden” är kanske inte så optimala som man kan tro. Elever skulle kunna lära sig effektivare om man tog reda elevens behov och skräddarsydde ett kit med bra övningar som sedan utvärderades.

Ja, ja. Problemet med mig är att det ploppar upp idéer hela tiden på vad man kan göra, men tiden tillåter inte att alla idéer prövas. Tur är väl det för jag anar att hälften (minst) av alla idéer är skit ändå. Fast å andra sidan vet man ju inte säkert förrän man testat och det hinner jag ju inte… Hm…

Share

Leave a Reply