Klassrummet som ett öppet kontorslandskap

6 mars, 2014
By

skolan

På senare år har det kommit en hel del forskning om öppna kontorslandskap. Flertalet rapporter beskriver hur medarbetare upplever det negativt att i bästa fall ha en skärm som avgränsar ytan. Tanken var,  på någon för mig okänd grund, att dessa landskap skulle gynna kreativitet och samarbete. I praktiken föll det inte så väl ut. Det har visat sig att det finns både vinnare och förlorade. De som vinner är de som ofta frågar om hjälp och de som förlorar är de som får hjälpa till. Att ständigt bli avbruten i sina egna tankeprocesser och arbetsuppgifter leder till försämrad produktivitet oavsett om man blir störd av frågvisa kollegor eller av att arbetskamraternas telefoner ringer.  Att vi kan göra flera saker samtidigt är en myt. Det som händer  är att man hela tiden flyttar fokus från det ena till det andra. Det är en kognitivt kostsam process som i sin tur leder till att många som sitter i dessa kontorslandskap upplever att de blir trötta. En lösning på detta är att det finns tillgång till avskilda rum där arbetsuppgifter av mer privat eller komplex karaktär kan utföras.

I skolan lägger många lärare ner mycket energi på att strukturera arbetet i klassrummet. Ibland ska det samarbetas och ibland ska det vara tyst och fokuserat enskilt arbete.  Vid eftertanke ställer vi väldigt höga krav på att elever ska klara detta i det öppna kontorslandskapet som ju ett klassrum faktiskt är. Det är egentligen krav som inte vuxna ens klarar av och som strider mot flera kognitiva teorier.  Lärare förstår många gånger hur miljön bör vara strukturerad och vilka som ska jobba ihop med vilka för att det ska bli en bra inlärning. I realiteten blir det många gånger halvdana kompromisser eftersom den fysiska miljön inte kan tillgodose flera olika behov. Allt som oftast finns det ett klassrum och ett grupprum att tillgå. Jag upplever att många skolors arkitektoniska utformning inte gynnar den typen av inlärning som bedrivs i skolorna idag. Vikten av samarbete betonas i skolan, men lokalerna är helt enkelt inte optimala. Men om Björklund får som han vill när han lägger sig i hur undervisning bedrivs så är ovan beskrivna inget problem. Inte om man tänker sig traditionell katederundervisning där eleverna sitter som passiva mottagare.

Vill du veta mer?

http://www.psykologifabriken.se/kontorslandskapets-forbannelse/

Share

Leave a Reply