Less på jobbet
Nu ska Grid gnälla. Hon är högst medveten om att hon ska vara glad över att hon har ett jobb att gå till, men nu suger det. Varför? Jo. Ungarna är vårtrötta, personalen är vårtrött och skolministern är aldrig vårtrött. Han hittar på så mycket som vi ska göra i skolan och Skolverket skriver en massa skrifter som vi lärare ska läsa och dessutom ska vi göra det som står att läsa däri. Under några dagar har Grid läst en skrift som handlar om IUP, skriftliga omdömen och dokumentation. I huvudsak mycket administration som ska göras som handlar om elevers lärande. Det jävliga i sammanhanget är att det krävs ganska mycket av föräldrarna i form av läsning innan ett utvecklingssamtal för att samtalet ska mynna ut i en bra plan för vad och hur eleven ska utvecklas. Så sitter man där på utvecklingssamtalet som handlar om att ”jämbördiga parter” ska samtala som det står i skrifterna.Tjenare. Jämbördiga? Ja, till den delen att vi har tillgång till samma skriftliga omdöme, men läraren vet inte allt om eleven lika lite som föräldern ska kunna veta hur skolvärlden fungerar. Experten på elevens skolgång är eleven själv framför allt. Grids undring är hur mycket som skolan kan begära att föräldrar ska engagera sig och i vilken grad de är medvetna om vad som egentligen ställs för krav på dem? Lärarna har en massa skyldigheter vad det gäller att informera, men ibland känns det som om det inte spelar någon roll hur mycket vi än informerar för föräldrar orkar inte ta till sig allt. Så där sitter man på utvecklingssamtal och är irriterad över att de inte har läst det där omdömet som man kämpat så med och skickat hem i god tid. Jämbördiga parter? Hmm…
Konklusion:Lärarna lägger ned en massa tid på saker som inte gynnar elevers lärande. Det klagas på den dåliga kvaliteten i skolan och att lärare jobbar för lite. Jobbar för lite? Vi jobbar i de flesta fall väldigt hårt och är engagerade i det vi gör, men vi jobbar med fel saker. Administration och att gå på möten som inte är nödvändiga som sedan ska kompas ut, vilket medför att planeringstid ryker som behövs för att undervisningen ska bli bra. Vi behöver komma tillbaka till själva kärnan i jobbet som är att undervisa.
